• News
  • Powiat
  • Położenie
  • Starosta i Zarząd Powiatu
  • Starosta Inowrocławski
  • Historia
  • Symbole
  • Zakres działalności
  • Drogi powiatowe
  • Projekty rządowe
  • Projekty europejskie
  • Rada powiatu
  • Skład Rady Powiatu
  • Komisje
  • Sesje
  • Transmisje video z sesji
  • Protokoły
  • Młodzieżowa Rada Powiatu
  • Gminy
  • Gmina Janikowo
  • Gmina Dąbrowa Biskupia
  • Gmina Gniewkowo
  • Gmina Kruszwica
  • Gmina Inowrocław
  • Gmina Pakość
  • Gmina Rojewo
  • Gmina Miasto Inowrocław
  • Gmina Złotniki Kujawskie
  • Ciekawy Powiat
  • Dawny Powiat Inowrocławski
  • Piękny Powiat Inowrocławski
  • Turystyczny Powiat Inowrocławski
  • Powiatowe Muzeum
  • Oddział Powiatowego Muzeum – Dom Rodziny Jana Kasprowicza
  • Kontakt
  • Dane teleadresowe
  • Wydziały
  • Wydarzenia 2024
  • Styczeń
  • Luty
  • Marzec
  • Kwiecień
  • Maj
  • ROK GENERAŁA SIKORSKIEGO
  • Aktualności
  • Z życia Generała
  • Galerie
  • Listy lotniczego korespondenta
  • Konkursy
  • Dokumenty
  • Dwór w Parchaniu
  • Filmy
  • 

    Do rodziców - o wyborze dalszej ścieżki kształcenia dziecka

    dział: Edukacja / dodano: 15 - 11 - 2021

    Wybór dalszej ścieżki kształcenia przez dziecko po ukończeniu szkoły podstawowej jest ogromnym wyzwaniem. Umiejętność podjęcia racjonalnej, przemyślanej decyzji w oparciu o argumenty za i przeciw, autorefleksja czy ustalenie priorytetów są dla niego jeszcze niedostępne ze względu na niedojrzałość struktur mózgowych, na co wskazują psycholodzy.    

    Badania wskazują, że rodzice mają duży wpływ na  kierunek kształcenia czy wybierany zawód, to oni są pierwszymi i najważniejszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci. Pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, prowadzonej przez Powiat Inowrocławski wskazują, że warto jest wykorzystać rok szkolny, dzielący nas od takiej decyzji, na zebranie potrzebnych  informacji i przeprowadzenie rozmów z dzieckiem, by wybór szkoły okazał się trafny. Nie chodzi tu o wywieranie nacisków, ale pomoc dziecku w samookreśleniu siebie, swoich ograniczeń, możliwości, czy podzielenie się z nim naszymi doświadczeniami i poglądami.

    Dynamicznie  zmieniający się rynek pracy i skutki niedawnego kryzysu stawiają nas przed trudnym zadaniem - co poradzić  dziecku. Jeśli dorosłym trudno odnaleźć się w tej sytuacji, to tym trudniej naszym dzieciom. Nie wolno pozostawić dziecka bez pomocy i wsparcia mówiąc  „to twoja decyzja i twoja przyszłość, nie chcę się wtrącać” lub „nie chcę źle doradzić, bo będziesz miał do mnie  pretensje”.

    Wsparcie dziecka w jego wyborze winno przebiegać w sposób zaplanowany. Na etapie wstępnym rozważamy, jak długo zamierza się jeszcze uczyć, a także warto przeanalizować nasze możliwości finansowania edukacji dziecka. Kryterium, jakie należy wziąć także pod uwagę, to dotychczasowe postępy szkolne dziecka. Jeśli dotychczas wykazywało niską motywację do nauki, to  należy rozważyć podzielenie  ścieżki kształcenia na etapy, np. rozpoczęcie nauki w szkole branżowej, co nie wyklucza możliwości kontynuowania nauki.

    - Łatwiej  zmobilizować jest dziecko do  osiągnięcia  bliższego celu. Nieporozumieniem jest przekonywanie dziecka do wyborów dających prestiż i pieniądze, bez uwzględnienia jego zainteresowań, predyspozycji i umiejętności. Warto jest wierzyć we własne dziecko, ale błędem jest wymuszanie  na nim  podjęcia nauki w szkole, której poziom nauczania przekracza jego intelektualne możliwości. W procesie decyzyjnym kolejny krok to ustalenie, w jakiego typu szkole nasze dziecko będzie kontynuować naukę - w szkole branżowej, technikum czy w liceum ogólnokształcącym – mówi Anna Rybarczyk, doradca zawodowy, psycholog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Inowrocławiu.

    W przypadku wyboru liceum ogólnokształcącego musi zadecydować, do której z istniejących szkół złoży w przyszłości dokumenty oraz jaki profil klasy wybierze. Przy wyborze profilu klasy najlepszym kryterium decyzyjnym jest analiza ocen szkolnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na przedmioty, z których uczeń otrzymywał najwyższe oceny na przestrzeni kilku kolejnych lat. Nie bez znaczenia są zainteresowania dziecka. - Warto porozmawiać z nim na temat tego, co lubi robić, jakiego rodzaju czynności związane z nauką i dniem codziennym sprawiają mu najwięcej przyjemności. Można też skorzystać z pomocy doradcy zawodowego w poradni psychologiczno-pedagogicznej, który przy pomocy specjalnych testów oceni zainteresowania dziecka i doradzi najbardziej adekwatny do niego profil dalszego kształcenia – dodaje Anna Rybarczyk.

    Jeśli  dziecko zdecyduje się na kontynuowanie nauki w technikum lub szkole branżowej konieczne jest dodatkowo „przyjrzenie się” jego uzdolnieniom  i preferencjom zawodowym. Konieczna jest także wnikliwa ocena stanu zdrowia dziecka. Wszystko to dlatego, że wybór technikum lub szkoły branżowej związany jest bezpośrednio z wyborem zawodu, a w toku nauki obowiązuje praktyka zawodowa na stanowiskach pracy. Rozpoznanie preferencji zawodowych, uzdolnień lub określenie przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania danego zawodu nie jest sprawą łatwą. Warto więc skorzystać z pomocy doradcy zawodowego w poradni psychologiczno-pedagogicznej, który może ułatwić Tobie i Twojemu dziecku dokonanie trafnego wyboru.    

    Artykuł ukazał się w Tygodniku Informacyjnym Powiatu, Miast i Gmin 12 listopada 2021 r.