Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107, z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia. Ponadto uznając, że zdrowie psychiczne jest fundamentalnym dobrem osobistym człowieka ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 917) określiła, że ochronę zdrowia psychicznego zapewniają organy administracji rządowej i samorządowej oraz instytucje do tego powołane.
Przepis art. 2 ust. 1 pkt 1-3 stanowi, że ochrona zdrowia psychicznego obejmuje realizację zadań dotyczących w szczególności:
1) promocji zdrowia psychicznego i zapobiegania zaburzeniom psychicznym,
2) zapewnienia osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej i powszechnie dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form opieki i pomocy niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym i społecznym,
3) kształtowania wobec osób z zaburzeniami psychicznymi właściwych postaw społecznych, a zwłaszcza zrozumienia, tolerancji, życzliwości, a także przeciwdziałania ich dyskryminacji.
Zadania, o których mowa w pkt 1 są realizowane w ramach Narodowego Programu Zdrowia, a pozostałe poprzez działania określone w Narodowym Programie Ochrony Zdrowia Psychicznego.
Jednocześnie w myśl art. 2 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, prowadzenie działań określonych w Narodowym Programie Ochrony Zdrowia Psychicznego należy do zadań własnych samorządów województw, powiatów i gmin.
Ponadto, jak wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 października 2023 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2023-2030 (Dz. U. z 2023 r. poz. 2480), realizatorami Programu są między innymi samorządy województw, powiatów i gmin. Program ten w rozdziale 2 pn. „Cele programu i sposób realizacji zadań” w pkt. IX wskazuje w szczególności na zadania przypisane samorządom powiatów. Cel szczegółowy: „1f. skoordynowanie dostępnych form opieki i pomocy”, wskazuje w pkt. 2 na konieczność opracowania lub aktualizacji lokalnego programu ochrony zdrowia psychicznego, a w pkt. 3 na jego realizację, koordynowanie i monitorowanie.
Z uwagi na powyższe, w celu opracowania Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2025-2030, zwanego dalej Programem niezbędnym było powołanie Zespołu Koordynującego, którego zadaniem jest także realizacja, koordynowanie i monitorowanie Programu. Zarząd Powiatu Inowrocławskiego w dniu 20 lutego 2025 r. podjął uchwałę Nr 195/2025 w sprawie powołania, określenia zadań oraz trybu pracy Zespołu Koordynującego realizację Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2025-2030. Skład Zespołu zapewnia właściwą reprezentację samorządu powiatu, placówek realizujących zadania z zakresu ochrony zdrowia psychicznego i pozarządowych organizacji samopomocowych.
Mając na względzie szerokie spektrum problemów, w działaniach z zakresu ochrony zdrowia psychicznego winny uczestniczyć różne podmioty, w tym również stowarzyszenia i inne organizacje społeczne, fundacje oraz inne osoby fizyczne i prawne. Taki szeroki rodzaj współdziałania może złagodzić niedobory środków finansowych przeznaczanych na realizację zadań publicznych na rzecz lokalnej społeczności. Natomiast wszelkie formy współpracy pozafinansowej stają się gwarantem wielostronnej i bieżącej analizy wszystkich aspektów współpracy na rzecz realizacji celów Programu, jak również stanowią doskonałą bazę do właściwego diagnozowania pojawiających się barier na gruncie lokalnym.









polski
angielski
niemiecki
rosyjski
francuski







